Til leseforslag

Roman
Bestill

Anbefaling

Eg var sikker på at ei bombe ville smelle

Ian McEwan har ein spesialitet som han er heilt fabelaktig god på. Me kan kalla dette "uro." Då eg las "Lørdag" ante eg ikkje kva som skulle skje. Men McEwan har denne evna til å sette lesaren i beredskap. For noko kjem til å skje, men kva? Eg var sikker på at bombe ville smelle midt i den store demonstrasjonen som er denne lørdagen. Og det smell etterkvart, men på ein heilt anna måte enn eg hadde tenkt.

Om boken

Det er lørdag 15. februar 2003. Henry Perowne er en privilegert mann og en suksessfull kirurg. Han er gift med kvinnen han elsker og er far til to voksne barn; en lovende poet og en talentfull musiker. Vanligvis sover han godt, men denne natten våkner han og blir stående å se ut av vinduet. Han har følt en økt pessimisme etter terrorangrepet 11. september, og han føler at byen hans, familien hans og hele hans tilværelse er truet. Senere samme dag da han er på vei til sin ukentlige squash-time må han brøyte seg frem forbi tusenvis av mennesker som demonstrerer mot krigen i Irak. Der kjører han nesten på en aggressiv ung mann ved navn Baxter. Og da Baxter senere dukker opp på en familiesammenkomst, føler han at alt han har ant at ville skje, virkelig vil skje.

Sånn bruker du biblioteket

Enebakk kommune
Ansvarlig redaktør: Andreas Halvorsen
Besøk oss på facebookBesøk oss på instagram